Eğitim Bilimleri Fakültesi

Geometrinin İzdüşümü: Mimar Sinan’dan Dijital Sanata İslami Kültürün Yansımaları Sergisi Düzenlendi

26.05.2025

İstanbul Medeniyet Üniversitesi Genç Eğitimciler Topluluğu tarafından hayata geçirilen ve Gençlik ve Spor Bakanlığı’nın ÜNİDES programı kapsamında desteklenen “Geometrinin İzdüşümü: Mimar Sinan’dan Dijital Sanata İslami Kültürün Yansımaları” projesi, düzenlenen sergiyle sanatseverleri bir araya getirdi.

İslam sanatının ve geometrinin tarihsel ve kültürel önemini tanıtma , geleneksel sanat anlayışını dijital sanat ile birleştirerek geçmiş ve gelecek arasında bir köprü kurma ve Mimar Sinan’ın geometrik ve estetik mirasını dijital ortamda yeniden canlandırarak gelecek nesillere aktarma amacıyla düzenlenen proje, Doç. Dr. Rabia SAVAŞ’ın danışmanlığında ve Sena GENCEL’in proje yürütücülüğünde gerçekleştirildi.

Serginin açılış konuşmasını gerçekleştiren Rektör Yardımcımız Prof. Dr. Nuriye AKBAY, gençlerin heyecanına ortak olmaktan duyduğu memnuniyeti ifade ederek serginin hem kültürel mirasın yansıtılması hem de öğrencilerin teknik ve estetik becerilerinin ortaya konması açısından büyük değer taşıdığını vurguladı. Programda, Fakültemiz Dekanı Prof. Dr. Eyüp SEVİMLİ projeye dair görüş ve değerlendirmelerini katılımcılarla paylaşarak emeği geçen öğrenci ve akademisyenleri tebrik etti. Etkinliğe, Fakülte Dekan Yardımcıları Doç. Dr. Hatice FAKİOĞLU BAĞCI ile Dr. Öğr. Üyesi Mutlu AKSOY da katılım sağladı.
Proje kapsamında katılımcı öğrencilere, İlköğretim Matematik Öğretmeni Ezgi KARA tarafından 8 saatlik “AutoCAD Temel Komutlar ve Geometrik Desen Çizimi” eğitimi verildi. Bu atölyede öğrenciler dijital tasarımın temel prensiplerini öğrenirken İslami geometrik motiflerin çizimi ve yorumlanmasına odaklandı. Ayrıca İslam sanatında geometri kullanımı, Mimar Sinan’ın eserlerinde simetri ve oran gibi estetik unsurlar üzerine seminerler de sunuldu.

Eğitim sürecini başarıyla tamamlayan öğrencilere sertifikaları takdim edilirken, ürettikleri özgün eserler proje sonunda düzenlenen sergide sergilendi. Mimar Sinan’ın eserlerinden ilhamla hazırlanan desenler, ziyaretçilere hem gelenekten beslenen estetik bir bakış açısı sundu hem de dijitalleşen dünyada kültürel mirasın nasıl yaşatılabileceğine dair önemli bir örnek oluşturdu.
Geometri, sanat ve mimarlık gibi disiplinler arası alanlarda yapılan bu tür çalışmaların, gençlerin kültürel kökleriyle bağ kurmalarını sağladığı gibi dijital araçları yaratıcı biçimde kullanma becerilerini de geliştirdiği belirtildi. Ayrıca düzenlenen proje sayesinde estetik algı, teknik çizim yetkinliği ve kültürel farkındalık gibi alanlarda gelişim sağlayan öğrenciler, disiplinler arası bir bakış açısı kazanarak sanatı geçmişle gelecek arasında bir köprü olarak değerlendirme imkânı buldu.